برگزیده هایی از شاهنامه فردوسی

شتاب و فشار زندگی، تمرکز، حال، و دل و دماغ را از مردم گرفته تا بنشینند و دیوان شمس، حافظ، سعدی یا شاهنامه را بخوانند.این گزیده نگارش های مختصر و کم حجم، شاید روزنه ای باشد برای آشنایی و آشتی شهروندان ایران شهر عزیز، با مفاخر گذشته ی تاریخ میهن مان.

برگزیده هایی از شاهنامه فردوسی

شتاب و فشار زندگی، تمرکز، حال، و دل و دماغ را از مردم گرفته تا بنشینند و دیوان شمس، حافظ، سعدی یا شاهنامه را بخوانند.این گزیده نگارش های مختصر و کم حجم، شاید روزنه ای باشد برای آشنایی و آشتی شهروندان ایران شهر عزیز، با مفاخر گذشته ی تاریخ میهن مان.

خوره اردشیر در شهر گور، فیروزآباد فارس و عدد طلایی

تصویرِ خوره اردشیر در شهر گور، فیروزآباد فارس☝️

.................................................................

آرامگاه کوروش☝️

*****************


عمارت هارونیه، طوس مشهد☝️

________________________


و.ک(305)

برگزیده هایی از شاهنامه فردوسی 

***

خوره اردشیر در شهر گور، فیروزآباد فارس و عدد طلایی

***

شارسان، شارستان،شهرسان یا شهرستان ِ خوره ی اردشیر
***

سوی پارس آمد ز ری نامجوی / برآسوده از رزم وز گفت وگوی -
 یکی شارسان کرد پر کاخ و باغ / بدو اندرون چشمه و دشت و راغ -
 که اکنون گرانمایه دهقان پیر/ همی خواندش "خوره ی اردشیر" -
 یکی چشمه بد بی کران اندروی / فراوان ازو رود بگشاد و جوی -
 برآورد زان چشمه آتشکده / بدو تازه شد مهر و جشن سده -
به گرد اندرش باغ و میدان و کاخ / برآورده شد جایگاه فراخ -
 چو شد شاه با دانش و فر و زور / همی خواندش مرزبان "شهرِ گور" -
 به گرد اندرش روستاها بساخت / چو آباد کردش کس اندر نشاخت -
................................................................................
پ ن: 
کاخ  و آتشکده و چشمه ی اردشیر – فیروز آباد یا شهر گور –
 با محاسبه، رعایت و اعمالِ عدد طلایی، "نسبتِ یک به سه"درارتفاعِ بنای کاخ-
 « نسبت ارتفاعِ قوسِ طاق، به ارتفاعِ پایه یا ستون زیر طاق، نسبت یک سوم به دو سوم تعبیه شده . ستون یا پایه، دو برابر ارتفاعِ قوسِ طاق ».
شایان ذکر ست،  عدد طلایی در ساخت آرامگاه کوروش در دو هزار و پانصد سال پیش و ارتباطِ هارمونیک آن، با "عدد طلایی" در آثارِ هنرمندان (بخصوص، هنر معماری قرن هجده و نوزده)  رعایت شده است.

 عدد طلایی اشاره داره به تناسب1/3 به 2/3 تقسیم بندی پوزیشن هر اثر هنری . که این مورد، در مقبره ی کوروش وهمه ی طاق و رواق و آستانه ی ورودی مساجد و کاروانسراها و حتی دروازه های کلیه ی ابنیه ایرانی (از جمله ایوان مداین و کاخ اردشیر فیروز آباد فارس و...) و کلیساها و کنیسه ها، از تناسب این عدد استفاده شده است.

بهادر امیرعضدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد