برگزیده هایی از شاهنامه فردوسی
***
رد یابی دو گانه ی فر و فره ی ایزدی در شاهنامه - بخش (9) - بهرام گور ِ دادگر و آباد گر.
***
قابلیت و اعتبار شاهان در دادگری و آبادگری از ارکان ِ و ملزومات داشتن فره ی ایزدی ست.
***
چنین گفت بهرام کای مهتران/جهاندیده و کارکرده سران-
...
پدر بر پدر پادشاهی مراست/خردمندی و نیکخواهی مراست-
ز شاپور بهرام تا اردشیر/همه شهریاران برنا و پیر-
پدر بر پدربر نیای منند/به دین و خرد رهنمای منند-
ز مادر نبیرهٔ شمیران شهم/ز هر گوهری با خرد همرهم-
هنر هم خرد هم بزرگیم هست/سواری و مردی و نیروی دست-
کسی را ندارم ز مردان به مرد/به رزم و به بزم و به هر کارکرد-
نهفته مرا گنج و آگنده هست/همان نامداران خسروپرست-
جهان یکسر آباد دارم به داد/شما یکسر آباد باشید و شاد-
هران بوم کز رنج ویران شدست/ز بیدادی شاه ایران شدست-
من آباد گردانم آن را به داد/همه زیردستان بمانند شاد-
...
کنون آنچ گفتیم پاسخ دهید/بدین داوری رای فرخ نهید-
بگفت این و برخاست و در خیمه شد/جهانی ز گفتارش آسیمه شد-
به ایران رد و موبدان هرک بود/که گفتار آن شاه دانا شنود-
بگفتند کین فره ایزدیست/نه از راه کژی و نابخردیست-
نگوید همی یک سخن جز به داد/سزد گر دل از داد داریم شاد-
.............................................................................
پ ن:
در باور زرتشت، فره ایزدی، ویژه ی شاهان ست و بن مایه ی "فره ی ایزدی"، بر بینان ِ باور دین بهی استوار ست و بیشتر در عهد گشتاسب و لهراسب ست که واژه ی فره ایزدی در شاهنامه به قید قلم در آمده ست.
بهادر امیرعضدی