برگزیده هایی از شاهنامه فردوسی

شتاب و فشار زندگی، تمرکز، حال، و دل و دماغ را از مردم گرفته تا بنشینند و دیوان شمس، حافظ، سعدی یا شاهنامه را بخوانند.این گزیده نگارش های مختصر و کم حجم، شاید روزنه ای باشد برای آشنایی و آشتی شهروندان ایران شهر عزیز، با مفاخر گذشته ی تاریخ میهن مان.

برگزیده هایی از شاهنامه فردوسی

شتاب و فشار زندگی، تمرکز، حال، و دل و دماغ را از مردم گرفته تا بنشینند و دیوان شمس، حافظ، سعدی یا شاهنامه را بخوانند.این گزیده نگارش های مختصر و کم حجم، شاید روزنه ای باشد برای آشنایی و آشتی شهروندان ایران شهر عزیز، با مفاخر گذشته ی تاریخ میهن مان.

نمودهای منحصر به فردِ فردوسی، از "نیایش"، و نه کرنش و استغاثه، در شاهنامه – ( بخش ۷ )

برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی

***

نمودهای منحصر به فردِ فردوسی، از "نیایش"، و نه کرنش و استغاثه، در شاهنامه –  ( بخش 7 )

***

نیایش، در شاهنامه، همواره بر بنیاد "مهر" آگینِ سپاسمندی و پاسداشت ِ توجه و حمایت ِ یزدانِ دادگر استوارست. نه بر "کاهِ روی آبِ" تمنّای بخشایشِ گناه و سیاهکاری.

 منش، روش، و کنش ِ سرداران و پهلوانان شاهنامه، بر سقف و ستون ِ راستی، خود باوری و اعتماد ِ به نفس بنا شده و بر همین مبنا، استغاثه، کرنش و لابه را بر نمی تابند. 

***

کیخسرو پس از پیروزی بر افراسیاب، به پاسداشت این پیروزی، ابتدا به میگساری می نشیند:

 سپه چون نگه کرد در قلبگاه / ندیدند جایی درفش سیاه -

ز شه خواستند آنزمان زینهار / فرو ریختند آلت کارزار -
 چو خسرو چنان دید بنواختشان / ز لشکر جدا جایگه ساختشان -
بفرمود تا تخت زرین نهند/بخیمه در آرایش چین نهند-
می‌آورد و رامشگران را بخواند/ز لشکر فراوان سران را بخواند-

شبی کرد جشنی که تا روز پاک/همی مرده برخاست از تیره خاک-


 آنگاه سر و تن می شوید و به نیایش کردگار می پردازد:

شهنشاه ایران سر و تن بشست / یکی جایگاه پرستش بجست -

 کز ایرانیان کس مر او را ندید / نه دام و دد آوای ایشان شنید -

 ز شبگرد تا ماه بر چرخ ساج / بسر بر نهاد آن د لافروز تاج -

 ستایش همی کرد برکردگار / ازان شادمان گردش روزگار -

 فراوان بمالید بر خاک روی / برخ بر نهاد از دو دیده دو جوی -

 و زآنجا بیامد سوی تاج و تخت / خرامان و شادان دل و نیکبخت -


بهادر امیرعضدی

نمودهای منحصر به فردِ فردوسی، از "نیایش"، و نه کرنش و استغاثه، در شاهنامه – ( بخش ۶ )

نمودهای منحصر به فردِ فردوسی، از "نیایش"، و نه کرنش و استغاثه، در شاهنامه –  ( بخش 6 )

***

نیایش، در شاهنامه، همواره بر بنیاد "مهر" آگینِ سپاسمندی و پاسداشت ِ توجه و حمایت ِ یزدانِ دادگر استوارست. نه بر "کاهِ روی آبِ" تمنّای بخشایشِ گناه و سیاهکاری.

 منش، روش، و کنش ِ سرداران و پهلوانان شاهنامه، بر سقف و ستون ِ راستی، خود باوری و اعتماد ِ به نفس بنا شده و بر همین مبنا، استغاثه، کرنش و لابه را بر نمی تابند. 

***

کیخسرو، دادارِ دادگر را، به "داد" می ستاید.

***

 کیخسرو پس از فایق آمدن بر افراسیاب در جنگ بزرگِ دشت خوارزم* و فرار افراسیاب از میدان رزم، دادارِ دادگر را، به "داد"ش می ستاید:

 چو پیروزگر دادمان فرهی / بزرگی و دیهیم شاهنشهی -

 ز گیتی ستایش مر او را کنید / شب آید نیایش مر او را کنید - 

که آنرا که خواهد کند شوربخت / یکی بی هنر برنشاند بتخت -

 ازین کوشش و پرسشت رای نیست / که با "داد" او بنده را پای نیست - 

…………………………………………………………….

پ ن:

 * دشت خوارزم،

 همه رزم بر دشت خوارزم بود / ز چرخ آفرین بر چنان رزم بود -


بهادر امیرعضدی

نمودهای منحصر به فردِ فردوسی، از "نیایش"، و نه کرنش و استغاثه، در شاهنامه –  ( بخش  ۴ )

برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی 

***

نمودهای منحصر به فردِ فردوسی، از "نیایش"، و نه کرنش و استغاثه، در شاهنامه –  ( بخش 4 )

***

نیایش، در شاهنامه، همواره بر بنیاد "مهر" آگینِ سپاسمندی و پاسداشت ِ توجه و حمایت ِ یزدانِ دادگر استوارست. نه بر "کاهِ روی آبِ" تمنّای بخشایشِ گناه و سیاهکاری.  

 منش، روش، و کنش ِ سرداران و پهلوانان شاهنامه، بر سقف و ستون ِ راستی، خود باوری و اعتماد ِ به نفس بنا شده و بر همین مبنا، استغاثه، کرنش و لابه را بر نمی تابند. 

***

 اسفندیار در هفت خوان، در جنگ با شیران نر و ماده، پس از کشتن شیران وضو می سازد و به نیایش "داور ِ داد" می پردازد:

 بیامد چو با شیر نزدیک شد  / جهان بر دل شیر تاریک شد - 

یکی بود نر و دگر ماده شیر / برفتند پرخاشجوی و دلیر -

 چو نر اندر آمد یکی تیغ زد / بشد ریگ، زیرش بسان بسد -

 ز سر تا میانش به دو نیم گشت / دل شیر ماده پر از بیم گشت - 

چو جفتش برآشفت و آمد فراز / یکی تیغ زد بر سرش رزمساز -

  

"به آب اندر آمد سر و تن بشست / نگهدار جز پاک یزدان نجست" - 

چنین گفت کای داور داد و پاک / به دستم ددان را تو کردی هلاک - 


 و در جنگ با اژدها: 

 به شمشیر مغزش همی کرد چاک / همی دود زهرش برآمد ز خاک - 

ازان دود برنده بیهوش گشت / بیفتاد و بی‌مغز و بی‌توش گشت - 

پشوتن بیامد هم‌ اندر زمان / به نزدیک آن نامدار جهان -

 جهانجوی چون چشمها باز کرد / به گردان گردنکش آواز کرد -

 که بی هوش گشتم من از دود زهر / ز زخمش نیامد مرا هیچ بهر -

 

"ازان خاک برخاست و شد سوی آب / چو مردی که بیهوش گردد به خواب" -

" ز گنجور خود جامهٔ نو بجست / به آب اندر آمد سر و تن بشست" -

 "بیامد به پیش خداوند پاک / همی گشت پیچان و گریان به خاک" -

 همی گفت کین اژدها را که کشت / مگر آنک بودش جهاندار پشت – 


بهادر امیرعضدی

نمودهای منحصر به فردِ فردوسی، از "نیایش"، و نه کرنش و استغاثه، در شاهنامه – ( بخش 3 )

برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی 

***

نمودهای منحصر به فردِ فردوسی، از "نیایش"، و نه کرنش و استغاثه، در شاهنامه –  ( بخش 3 )

***

نیایش، در شاهنامه، همواره بر بنیاد "مهر" آگینِ سپاسمندی و پاسداشت ِ توجه و حمایت ِ یزدانِ دادگر استوارست. نه بر "کاهِ روی آبِ" تمنّای بخشایشِ گناه و سیاهکاری.

 منش، روش، و کنش ِ سرداران و پهلوانان شاهنامه، بر سقف و ستون ِ راستی، خود باوری و اعتماد ِ به نفس بنا شده و بر همین مبنا، استغاثه، کرنش و لابه را بر نمی تابند. 

*** 

ز یزدان چو شاه آرزوها بیافت / ز دریا سوی خانِ آذر* شتافت -

 بسی زر بر آتش بر افشاندند / به زمزم همی آفرین خواندند -

 چو گنجور کیخسرو آمد زرسب / ببخشید گنجی بر آذرگشسب –

............................................

پ ن:

* خانِ آذر، آتشکده ی آذر گشسب.

کیخسرو بلافاصله بعد از بر تخت نشستن با رستم وگودرز و... به آتشکده آذر گشسب میاید:

 همی رفت تا آذرابادگان / ابا او بزرگان و آزادگان - 

گهی باده خورد و گهی تاخت اسب / بیامد سوی خانِ آذرگشسب* - 

جهان آفرین را ستایش گرفت / به آتشکده در نیایش گرفت -

 بیامد خرامان از آن جایگاه / نهادند سر سوی کاووس شاه - 


بهادر امیرعضدی

نمودهای منحصر به فردِ فردوسی، از "نیایش"، و نه کرنش و استغاثه، در شاهنامه – ( بخش ۲ )

برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی 

***

نمودهای منحصر به فردِ فردوسی، از "نیایش"، و نه کرنش و استغاثه، در شاهنامه –  ( بخش 2 )

***

نیایش، در شاهنامه، همواره بر بنیاد "مهر" آگینِ سپاسمندی و پاسداشت ِ توجه و حمایت ِ یزدانِ دادگر استوارست. نه بر "کاهِ روی آبِ" تمنّای بخشایشِ گناه و سیاهکاری.

 منش، روش، و کنش ِ سرداران و پهلوانان شاهنامه، بر سقف و ستون ِ راستی، خود باوری و اعتماد ِ به نفس بنا شده و بر همین مبنا، استغاثه، کرنش و لابه را بر نمی تابند. 

*** 

در بخش نبرد خاقان چین، رستم و یلان سپاه، به "ازاء و بهای" کسب پیروزی، وضو می سازند و به نیایشِ جهاندار می نشینند:

 چو او را ندیدند گشتند باز / دلیران سوی رستم سرفراز -

 برفتند با کام دل سوی کوه / تهمتن بپیش اندرون با گروه -

 تن از جنگ خسته دل از رزم شاد / جهان را چنینست ساز و نهاد - 

چنین تا بشستن نپرداختند / یک از دیگری باز نشناختند -

 سر و تن بشستند و دل شسته بود / که دشمن ببند گران بسته بود -

 چنین گفت رستم بایرانیان / که اکنون بباید گشادن میان -

 بپیش جهاندار پیروزگر / نه گوپال باید نه بند کمر - 

همه سر بخاک سیه بر نهید / کزین پس همه تاج بر سر نهید - 


 چه مایه بکشتند و چندی اسیر / ببردند زان شهر برنا و پیر -

 بسی سیم و زر و گرانمایه چیز / ستور و غلام و پرستار نیز -

 تهمتن بیامد سر و تن بشست / بپیش جهانداور آمد نخست - 

ز پیروز گشتن نیایش گرفت / جهان آفرین را ستایش گرفت - 

بایرانیان گفت با کردگار / بیامد نهانی هم از آشکار -

 به پیروزی اندر نیایش کنید / جهان آفرین را ستایش کنید - 

بزرگان به پیش جهان‌آفرین / نیایش گرفتند سر بر زمین –


بهادر امیرعضدی