برگزیده هایی از شاهنامه فردوسی

شتاب و فشار زندگی، تمرکز، حال، و دل و دماغ را از مردم گرفته تا بنشینند و دیوان شمس، حافظ، سعدی یا شاهنامه را بخوانند.این گزیده نگارش های مختصر و کم حجم، شاید روزنه ای باشد برای آشنایی و آشتی شهروندان ایران شهر عزیز، با مفاخر گذشته ی تاریخ میهن مان.

برگزیده هایی از شاهنامه فردوسی

شتاب و فشار زندگی، تمرکز، حال، و دل و دماغ را از مردم گرفته تا بنشینند و دیوان شمس، حافظ، سعدی یا شاهنامه را بخوانند.این گزیده نگارش های مختصر و کم حجم، شاید روزنه ای باشد برای آشنایی و آشتی شهروندان ایران شهر عزیز، با مفاخر گذشته ی تاریخ میهن مان.

خوی بد کیکاووس در برابر رادی رستم


برگزیده هایی از شاهنامه فردوسی
***

خوی بد کیکاووس در برابر رادی رستم

***

نقش خوی بد(دریغ داشتن نوشدارو) در رفتارِ شهریار، در برابر راد منشی در کردارِنیک(تاج بخشی) رستم.

***
پیام رستم به کیکاووس:
پیامی ز من پیش کاووس بر/بگویش که مارا چه آمد به سر-
به دشنه جگرگاه پور دلیر/دریدم که رستم مماناد دیر-
گرت هیچ یادست کردار من/یکی رنجه کن دل به تیمار من-
ازان نوشدارو که در گنج تست/کجا خستگان را کند تن درست-
به نزدیک من با یکی جام می/سزد گر فرستی هم اکنون به پی-
مگر کاو ببخت تو بهتر شود/چو من پیش تخت تو کهتر شود-
بیامد سپهبد بکردار باد/به کاووس یکسر پیامش بداد-


خوی بد ِ بی چشم رویی و ناسپاسی کیکاووس در برهه ی مرگ سهراب به دست رستم، نمایان می شود:
بدو گفت کاووس کز انجمن/اگر زنده ماند چنان پیلتن-
شود پشت رستم به نیرو ترا/هلاک آورد بی گمانی مرا-
اگر یک زمان زو به من بد رسد/نسازیم پاداش او جز به بد-
کجا گنجد او در جهان فراخ/بدان فر و آن برز و آن یال و شاخ-
شنیدی که او گفت کاووس کیست/گر او شهریارست پس طوس کیست-
کجا باشد او پیش تختم به پای/کجا راند او زیر فر همای-


چو بشنید گودرز برگشت زود/بر رستم آمد به کردار دود-
بدو گفت خوی بد شهریار/درختیست جنگی همیشه به بار-


بهادر امیرعضدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد