برگزیده هایی از شاهنامه فردوسی

شتاب و فشار زندگی، تمرکز، حال، و دل و دماغ را از مردم گرفته تا بنشینند و دیوان شمس، حافظ، سعدی یا شاهنامه را بخوانند.این گزیده نگارش های مختصر و کم حجم، شاید روزنه ای باشد برای آشنایی و آشتی شهروندان ایران شهر عزیز، با مفاخر گذشته ی تاریخ میهن مان.

برگزیده هایی از شاهنامه فردوسی

شتاب و فشار زندگی، تمرکز، حال، و دل و دماغ را از مردم گرفته تا بنشینند و دیوان شمس، حافظ، سعدی یا شاهنامه را بخوانند.این گزیده نگارش های مختصر و کم حجم، شاید روزنه ای باشد برای آشنایی و آشتی شهروندان ایران شهر عزیز، با مفاخر گذشته ی تاریخ میهن مان.

آیین نگارش، تکنیک و فنّ نامه نگاری در شاهنامه فردوسی - 21 - نامه ی سام به زال زر.

برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی
***
آیین نگارش، تکنیک و فنّ نامه نگاری در شاهنامه فردوسی -  21 - نامه ی سام به زال زر.
***
نامه ی سام به زال:

پس آن نامهٔ زال پاسخ نوشت/بیاراست چون مرغزار بهشت-
نخست آفرین کرد بر کردگار/بران شادمان گردش روزگار-
ستودن گرفت آنگهی زال را/خداوند شمشیر و کوپال را-


بهادر امیرعضدی

زال زر در آزمون منوچهر، تیغ سخن از نیام بر می کشد و پند هایی در قالب پاسخ به آزمون منوچهر بر زبان می راند.

برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی
***
حکیم خردمند طوس فردوسی فرزانه، این بار پندهای ناب خود را از زبان زال به گوش ما می رساند.
***
زال زر در آزمون منوچهر، تیغ سخن از نیام بر می کشد و پند هایی در قالب پاسخ به  آزمون منوچهر بر زبان می راند.
 ((کنون از نیام این سخن برکشیم)):

همه رنج ما ماند زی خارستان/گذر کرد باید سوی شارستان-
کسی دیگر از رنج ما برخورد/نپاید برو نیز و هم بگذرد-
چنین رفت از آغاز یکسر سخن/همین باشد و نو نگردد کهن-
اگر توشه مان نیکنامی بود/روانها بران سر گرامی بود-
و گر آز ورزیم و پیچان شویم/پدید آید آنگه که بیجان شویم-
گر ایوان ما سر به کیوان برست/ازان بهرهٔ ما یکی چادرست-
چو پوشند بر روی ما خون و خاک/همه جای بیمست و تیمار و باک-
بیابان و آن مرد با تیز داس/کجا خشک و تر زو دل اندر هراس-
تر و خشک یکسان همی بدرَوَد/وگر لابه سازی سخن نشنود-
دِروگر زمانست و ما چون گیا/همانش نبیره همانش نیا-
به پیر و جوان یک به یک ننگرد/شکاری که پیش آیدش بشکرد-
جهان را چنینست ساز و نهاد/که جز مرگ را کس ز مادر نزاد-
ازین در درآید بدان بگذرد/زمانه برو دم همی بشمرد-
چو زال این سخنها بکرد آشکار/ازو شادمان شد دل شهریار-

بهادر امیرعضدی

آیین نگارش، تکنیک و فنّ نامه نگاری در شاهنامه فردوسی - 20 - نامه افراسیاب به سیاوش

برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی
***
آیین نگارش، تکنیک و فنّ نامه نگاری در شاهنامه فردوسی -  20 - نامه افراسیاب به سیاوش
***
نامه نگاری، افراسیاب به سیاوش:

چو بشنید افراسیاب این سخن/یکی رای با دانش افگند بن-
دبیر جهان دیده را پیش خواند/زبان برگشاد و سخن برفشاند-

وصفی زیبا و دلنشین از نوشتن:
نخستین که بر خامه بنهاد دست/به عنبر سر خامه را کرد مست-

جهان آفرین را ستایش گرفت/بزرگی و دانش نمایش گرفت-
کجا برترست از مکان و زمان/بدو کی رسد بندگی را گمان-
خداوند جانست و آن خرد/خردمند را داد او پرورد-
ازو باد بر شاهزاده درود/خداوند گوپال و شمشیر و خود-
خداوند شرم و خداوند باک/ز بیداد و کژی دل و دست پاک-

بهادر امیرعضدی

آیین نگارش، تکنیک و فنّ نامه نگاری در شاهنامه فردوسی - 19 نامه سیاوش به کیکاووس

برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی
***
آیین نگارش، تکنیک و فنّ نامه نگاری در شاهنامه فردوسی -  19 نامه سیاوش به کیکاووس
***
نامه سیاوش به کیکاووس:

بفرمود تا رفت پیشش دبیر/نوشتن یکی نامه ای بر حریر-
نخست آفرین کرد بر دادگر/کزو دید نیروی و فر و هنر-
خداوند هوش و زمان و مکان/خرد پروراند همی با روان-
گذر نیست کس را ز فرمان او/کسی کاو بگردد ز پیمان او-
ز گیتی نبیند مگر کاستی/بدو باشد افزونی و راستی-
ازو باد بر شهریار آفرین/جهاندار وز نامداران گزین-
رسیده به هر نیک و بد رای او/ستودن خرد گشته بالای او-
بهادر امیرعضدی

ردّ و نشان ِ جبر باوری در شاهنامه ی فردوسی - بخش 13 - جبر اندیشی مهراب کابلی

و.ک(003,13)

برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی

***
ردّ و نشان ِ جبر باوری در شاهنامه ی فردوسی - بخش 13 - جبر اندیشی مهراب کابلی.
***
جبر اندیشی از زبان مهراب کابلی به همسرش سیندخت:

به سیندخت مهراب گفت این سخن/نوآوردی و نو نگردد کهن-
سرای سپنجی بدین سان بود/خرد یافته زو هراسان بود-
یکی اندر آید دگر بگذرد/گذر نی که چرخش همی بسپرد-
به شادی و انده نگردد دگر/برین نیست پیکار با دادگر-


بهادر امیرعضدی